"To jsou ti, kteří píší milostné dopisy..."
Ne, nenechávám vás čekat až do víkendu! Rozhovor z časopisu Clarin, který vyšel minulý týden s oběma protagonisty divadelní hry Milostné dopisy, tedy s Facundem a Soledad vám přináším již dnes. Pěkné čtení :)
Soledad Silveyra a Facundo Arana: To jsi ti, kteří píší milostné dopisy
Byla to náhoda nebo jste chtěli spolu znovu pracovat?
F: Bylo to trochu nečekané, ale nebyla to náhoda. Objevilo se spoustu jmen, a když přišla ta příležitost, okamžitě jsem ji zavolal.
S: Chtěla jsem jet do Mar del Plata. A tak jsem neváhala: vyměnila jsem dovolenou za práci.
F: Máme velice krásnou hru, máme se velmi rádi a přijeli jsme sem na divadelní sezónu, je to skutečný dárek, zejména proto, že divadlo Lido ve kterém teď hrajeme, bylo prázdné. Proto se cítíme požehnáni, cítím se součástí nádherné události, kdy tuto sezónu oživíme další divadlo. Hrajeme divadlo a komunikujeme s publikem, a to znamená divadelní pocit každou minutu dne.
S: Lidé touží po něžnosti.
F: A dnes je velmi potřebná, více než kdykoliv jindy. Jsem velmi rád, že jsem tady, teď s mojí rodinou a je to nádherné.
Formát vašeho představení je neobvyklý.
S: Naše představení není pro letní sezónu typické.
F: Jedná se o příběh dvou lidí, kteří se v průběhu svého života informovali o svých životech prostřednictvím korespondence.
Dopis je opakem dnešní rychlosti: Musíte se posadit, napsat, poslat, počkat na odpověď.
S: Smyslem této hry je ukázat tuto změnu v kultuře.
F: Nedávno jsem dostal dopisy.
S: Dříve nám fanoušci posílali dopisy. Jedná se o celý literární žánr.
A milostné dopisy jsou samy o sobě samostatným žánrem. Psali jste taky takové dopisy?
F: Opravdu rád píšu a psal jsem je. Dopis vás přiměje, abyste přemýšleli o tom, co chcete říct.
S: Miluji psaní dopisů a okouzluje mě to. Děti mi zalepují dopisy do obálek. Dávám je svým vnukům, protože je úžasné, že mohou napsat dopis, i když je neposílají. Dostala jsem spoustu dopisů. David Viňas mi napsal hodně dopisů. China Zorilla krásně psala.
Jak vás ovlivnila změna paradigmatu, která ovlivňuje generové otázky ve společnosti?
S: Nepatřím do skupiny argentinských hereček, ale samozřejmě je podporuji. Jsem feministka od 70. let, ale narození vnuků mě úplně změnilo. Proto nedělám veřejná stanoviska k těmto otázkám ani k legalizaci potratů nebo násilí založeném na pohlaví, abych se například vyhnula problémům s vnuky ve škole. V rodinných záležitostech jsem velmi opatrná, ale v rodinném kruhu mluvíme o všech těchto tématech. Mohu jen říci, že život mě zachránil před tím, že nemusím říkat mnoho věcí. Myslím, že herečky udělaly obrovskou práci, někteří ji mohou považovat za nadměrnou, ale je to logické, pak bude nalezena rovnováha. My, ženy, jsme dlouho mlčely a to je pro každého velmi osobní záležitost, kdy a jak mluvit.
Na nuance bude čas.
S: Ano, mohu porozumět postavení některých, i když je nesdílím, ale musíme je přijmout.
F: Časem poznáte, kdo poslouchá a kdo neslyší. Někteří lidé mluví, a mluví nesmysly, jiní, inteligentní, respektují. Rád poslouchám lidi, kteří mohou říct něco chytře. V rodině jsem byl vychováván s ohledem na osobu, bez ohledu na pohlaví. Totéž s nenásilností. Chápu a podporuji, chápu, ale v mé rodině je běžné odmítání násilí a příjímání respektu k živé bytosti se všemi následnými protiklady. A já se tím řídím.
S: Myslela jsem si, že máme společnost machistů, ale mnoho lidí nebylo překvapeno reakcí mnoha lidí na téma násilí založeného na pohlaví. Opakovaně jsem slyšela všechny druhy ohavností jimiž vás častují na ulici, a je dobré, že je už ženy nechtějí slyšet. Přestože se mi to nestalo. Ne dříve, ne teď, nemusím zvyšovat sebeúctu. Když se to stane, rozumím těm ženám, které už to nechtějí. A my, ženy bychom měli přemýšlet o tom, jak vychováváme naše děti, ženy i muže.
F: Podívejte se, kam nás tato debata zavedla.
S: Měla by nás vést k vzájemné úctě. A pro lepší svět pro všechny. Všichni musí být víc lidští.
Úspěch dramatu Vidas Robadas.
V roce 2008 představoval seriál Vidas Robadas s Facundem Aranou a Soledad Silveyrou, Jorgem Marralem a Monicou Antonopulos velký úspěch a rezonanci v souvislosti s tématem obchodování s lidmi založeném na skutečném případu Marity Veronové, jejíž matka Susana Trimarco pomohla napsat scénář.
Aconcagua – místo scény.
Po dvou měsících v Andách vyměnil Facundo Arana hory za moře.
„Javier Calamaro a já jsme se chystali zorganizovat koncert na Aconcague, abychom mohli mluvit o tom, jak přijít na nějaké místo a nezanechat tam stopy“ – říká herec. „Ale uspořádáním koncertu, tam stopy zanecháme. Takže to neuspořádáme tam, kde jsme původně chtěli. Odpověď se nabídla sama od sebe: uděláme to za branou parku.“ Výsledkem bude koncert 23. února v nadmořské výšce 6900 metrů.