Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason
Konečně doma...
04.06.16 * 7 názorů
Je tu poslední shrnutí Everestového dobrodružství! Jak už titulek dnešní aktuálky napovídá, Facundo je konečně v bezpečí svého domova! Ještě předtím, ale prožil svůj poslední týden na Everestu. Pojďme si shrnout poslední okamžiky celé výpravy:

Neděle 29. května - v tento den celá výprava konečně opustila základní tábor na Everestu, a vydala se na cestu do Shigatse, kde strávila jednu noc. Konečně po dlouhé době měli všichni členové výpravy možnost se vyspat v postelích a využít koupelny.

30. května - Celá expedice dorazila do města Lhasy, hlavního města Tibetu. O tomto příjezdu informoval Tendi Sherpa na svém twitteru: "Poslední den v Tibetu tuto sezónu. Po úspěšném dobytí vrcholu, a úspěšném sestupu z Everestu, jsme si jeli užívat výlet do Lhasy, a jsme rádi, že letíme do Kathmandu v Nepálu. Nyní. Jsme všichni šťastni a stále blíž a blíž ke svým domovům a rodinám..."
Objevilo se také další video z výstupu. Tentokrát to nejlepší video, kde můžeme vidět poslední metry před úžasným výstupem na vrchol:

"Je naprosto neuvěřitelné být v 8 848 metrech nad mořem. S Tendim, který mě sem přivedl, na vrchol Everestu. No a...Je to přítel na celý život. On už jím byl! A podívejte se, kam mě přivedl! On je zvíře...pro něj je to už jedenáctý výstup na vrchol....a...my tě opustíme a půjdeme slavit."

Víme tedy, jak probíhala cesta na vrchol, ale jak probíhal sestup? Facundo uskutečnil další telefonát se zástupci Assist card, kde se rozpovídal o velice těžkých chvílích. Přináším vám překlad tohoto hovoru:

"Sestup byl obtížný (krutý, bolestivý). Poryvy větru dosahovali až 110 km/h. Je nepředstavitelné, jak nepříjemná může být zima, která vám proniká až do morku kostí tak, že i ve spacáku je vám zima a vy se třesete, dokud neusnete na pár hodin (pokud máte to štěstí usnout), a pak vstanete a jdete dolů dál. Všechno jsme dali do vrcholu, kde nás opustil poslední kousek energie, všechen adrenalin, který nám dal sílu pokračovat v lezení a to navzdory skutečnosti, že jsme vrcholu dosáhli, teď přichází to nejhorší, budeme muset jít dolů doslova si zachránit život.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Po 10 minutách sestupu jsem řekl: Jdi k čertu! Nemám sílu jít dál! 80% sestupu bylo velmi dramatických. Víš Alexi? Jdeš dolů, aby sis zachránil život. Při kontaktu s realitou, začnete chápat vše, co se děje v horách. Tady každý ví, kdo je kdo, protože v horách není tolik lidí. Sestup je technicky velmi složitý. Svěřil jsem svůj život Tendimu a vzal mě na vrchol. Sám bych nebyl schopen to udělat. Jaké je tajemství? V tom že mám důvěryhodné tělo a duši mého přítele, proto jsem se rozhodl nezastavit.

31. května - jak Tendi oznámil den předtím, všichni se úspěšně letecky přesunuli do Kathmandú, odkud už se pomalu připravovali na odlet do svých domovů. Ovšem další den, tedy 1. června proběhla tisková konference, kde všichni členové výpravy mluvili o úspěšné expedici, které se jim podařilo dosáhnout.
Facundo tu mluvil mimo jiné hlavně o podpoře lidí z Nepálu, zejména Šerpů, kteří pomáhali při výstupu na vrchol. Mluvil také o roku 2012, kdy se mu kvůli plicnímu edému a edému mozku nepodařilo dosáhnout vrcholu. Ten rok se musel urychleně dostat ze základního tábora do Katmandú, kde mu byla poskytnuta pomoc. Letos to ale bylo úplně jiné a všichni dosáhli vytouženého cíle.
Celá konference trvala asi hodinu, my se můžeme podívat alespoň na devítiminutový záznam a následně na fotky:

2. června - se konečně všichni dostali do letadla na cestu domů! Facundův let trval dohromady 32 hodin! Absolvoval mezitím dvě mezipřistání a to v Dauhá a Sao Paulo. V prvním mezipřistání si pro něj zástupci Asisst Card připravili malé překvapení, na svůj twitter napsali: "Nás velvyslanec Facundo Arana se blíží k mezipřistání v Dauhá. Assist Card má pro něj velmi milé překvapení..."
Jak se následně ukázalo, to překvapení nebyl nikdo jiný, než jeho žena Maria. Facundo to posléze napsal na svůj twitter:"Mnohé věci, kterých člověk dosahuje se stanou díky nádherné ženě, která ho doprovází a pečuje o své krásné děti. Mario, jsi krásná a úžasná žena. Včera večer jsem s tebou cestoval z Dauhá. Šťastné shledání!"

3. června - konečně doma! Facundo teď už i se svou ženou Mariou, dorazili v pořádku do své rodné Argentiny. Spolu s dalšími třemi horolezci dorazili na letiště do Buenos Aires ve 21:00 argentinského času. Na letišti na něj samozřejmě čekali novináři, ale také zástupci společnosti Asisst Card. Pokud si myslíte, že šel Facundo konečně odpočívat domů, tak se pletete. Ihned po přistání absolvoval další tiskovou konferenci, kde se znovu rozpovídal o svém dobrodružství. Přináším vám výňatky z Facundova vyprávění:

"Byli to dva měsíce bez jakýkoliv konfliktů. Velké soužití. Odjelo 18 lidí a všichni se dostali na vrchol. Ale skutečný vrchol je být s našimi rodinami. Nikdy jsem nebyl oddělen od své rodiny 2 měsíce, a už bez ní nechci být ani o 5 minut déle. Ze všech mých dobrodružství, toto bylo nejdelší. Nyní mám celý život na to, abych si ho vychutnal."

"V roce 2012, po sestupu do 5 200 m.n.m. to byla skutečná výzva. Je skvělé, že mě tentokrát hora tlačila dolů a kopala mě do zadku. Teď jsem trénoval a vyplatilo se to."

"Cílem bylo, vynést na vrchol vlajku "Donar Sangre, Salva Vidas". Udělal jsem to. Nebyla to pomsta. Kdyby dvakrát do roka 1 milion ze 40 milionů Argentinců darovali krev, v krevních bankách by nechyběla, tak jako chybí teď."

"Byla to druhá šance, kterou mi hora dala. Doma jsem slyšel: "Jdi, jen mě nenuť abych pro tebe znovu jela a odtamtud tě vytáhla". Když jsem stoupal na vrchol krok za krokem, vzpomněl jsem si, jak jsem v mládí podstoupil operaci lymfomu a moje máma mě vzala na procházku po několika blocích. Když jsem dorazil na vrchol, přemýšlel jsem o své rodině, a modlil jsem se. Chtěl jsem běžet dolů, aby to viděli. Teď musím hodně jíst abych znovu nabral 8 shozených kilogramů."

Všechno nakonec dopadlo tak, jak si na začátku naplánovali. Jen datumově se domů dostali o dva dny dříve, než původně plánovali! Podívejte se v galerii na zbylé fotky tohoto týdne, a nezapomeňte ještě na album s vrcholem, kam jsem dohrála další tři nové fotky:

Kdo by si chtěl celé toto dobrodružství zopakovat od začátku, pěkně pohromadě, klidně může. Založila jsem novou sekci Expedice Everest 2016, kde si všechno můžete přečíst den po dni, tak jak výprava postupovala!

Jako závěrečnou bodku tu mám pro vás přesný datum, kdy vyjde Facundovo nové CD. V prodeji by mělo být už od 8. července 2016!

Petra: Katy, právě jsem dočetla poslední stránky tvé knihy o Everestu. Jsem plná jen těch nejlepších dojmů, protože tato kniha měla šťastný konec. Chválím tě za její grafickou úpravu, protože vše bylo dokonale a přehledně uspořádané. Fotografie nám vždy budou připomínat Facundovu vytrvalost a odvahu jít za svým velkým snem a nevzdávat se nikdy i když boj s přírodou je velmi velmi těžký a náročný. Facu nás vzal na místa, která jsou tak vzdálená a krásná, že bylo radost být s ním po celou dobu jeho pobytu zde.

Petra: Ještě nekončím, ale raději jsem to odeslala, protože už jsem to psala po druhé. Po prvé je to vždy lepší, ale i tak se mi podařilo hodně toho uchovat v hlavě.
Katy, zas měla výborný nápad vytvořit novou sekci, aby tato nádherná kniha nebyla zapomenuta a mohly jsme jí kdykoliv z pomyslné knihovničky vytáhnout. Výborný nápad za který ti moc děkuji a vím že to ocení naprosto všichni kdo čtou tvoje aktuálky. Video z vrcholu je pomyslnou třešinkou na dortu. Je neuvěřitelné, že Facu v podmínkách kde je tak málo kyslíku ještě dokáže tak dlouho hovořit. Neuvěřitelné!
I záznam z tiskové konference mně mile překvapil. Sice anglicky umím jen minimum slovíček i tak jsem měla pocit, že mu tentokrát skoro vše rozumím. Samozřejmě, že díky Katy, která nám vše přeložila a tím mi pomohla mu tentokrát porozumět.
Katy, za vše máš velké DĚKUJI.

soňa: Fantastická aktuálka, priznám sa, že pri jej sledovaní mi
vypadli aj slzy. Úžasné video. Až som zostala prekvapená, aké obtiažne bolo zdolanie tých pár metrov ku vrcholu. Na ľuďoch bolo vidno, že k vrcholu idú s vypätím posledných síl, že do toho dávajú posledné rezervy. Facudo má zážitok na celý život, spomienky na výstup mu už nikto nikdy nevezme. Čo sa týka zostupu, ten je vždy ťažší ako výstup. Vyše 87% nešťastí sa stalo práve pri zostupe. Ľudia vyčerpajú pri ceste hore neskutočne veľa síl a aj euforia nie je už taká veľká. Veľakrát zostup znamená boj o život. A toto zažil aj Facundo. Vďaka za to, že mal pri sebe tak dobrého šerpu.Všetko dobre dopadlo a Facunda máme konečne doma.Som rada,že sa už od svojej rodiny nechce vzdialiť ani na päť. minút.Vrátil sa domov, pochudnutý, viac vrások na tvári, unavený, ale šťastný. Vlastne na celej výprave je vidieť aké bolo toto dobrodružstvo namáhavé. Mnohé tváre na fotkách sú bez úsmevu. Ale to všetko prejde a zostanú len pekné spomienky a hrdosť na seba samého.Určite dojemné bolo stretnutie s Máriou. Určite sa s Facundom nelúčila ľahko, vedela, čoho je Everest schopný....Možno Facundovi pomohlo aj to, že prestal fajčiť. Veď pľúca Fajčiara musia byť v takých výškach zaťažované dvojnásobne. Miožno práve to, že fajčil a on bol dosť tuhý fajčiar, prispelo k neúspechu pri minulej výprave. Už teraz sa teším na nové CD a na normálny život Facunda. Katy moja zlatá, veľké Ďakujem za tvoje aktuálky z Everestu, až teraz vlastne si ich vychutnávam a sa k nim vraciam. Muselo to byť z tvojej strany určite náročné tak precízne nás informovať o každom Facundovom kroku. Pre mňa si spolu s Facundom pomyslene vyšla na vrch sveta i ty. Prajem vám všetkým krásnu nedeľu a vychutnajte si aktuálu, je opäť úžasná.......K sekcii som sa zatiaľ nedostala, to si nechávam k popoludňajšej káve. Aspoň si vychutnám nielen ráno, ale i popoludnie. Ešte raz vám prajem krásnu nedeľu.

majka528: Katy, moc ti děkuji za tu dnešní obsáhlou aktuálku. Také jsem si řekla - konečně doma - a doufám,že Facu v dohledné době neplánuje nějaký delší výjezd. Jsem ráda, že je už doma u své rodiny, kde je mu nejlépe. Nová sekce Everest 2016 je výborná a ráda se k ní budu vracet. Jsem ráda, že jsi popsala i sestup dolů, i když to nebylo nic jednoduchého, určitě dostali všichni zabrat. Video na vrchol je úžasné, je vidět nádherný výhled na majestátní vrcholky a jsem ráda, že ve zdraví došli až na ten vršek, který se skoro dotýkal nebe. Asi ne nadarmo se tomu říká zóna smrti a teprve teď si uvědomuji, co to všechno obnáší a jaké museli vyvinout úsilí, aby toho dosáhli. Mají všichni můj obdiv a to myslím všechny, kteří pokořili Everest. Cesta zpět musela být náročná, nahoru je nutil adrenalin, ale cesta zpět byla nutností, protože se všichni chtěli vrátit domů ke svým rodinám. Když Facu přestupoval v Kataru tak bych chtěla vidět jeho úžas, když spatřil, že ho čeká Maria. Od pojišťovny ASISST CARD to bylo pěkné, ale lepšího vyslance si nemohli vybrat, protože svým vystupováním jim Facu dělá nejlepší reklamu a tím se dostanou do povědomí hodně lidí. Na tom úspěšném výstupu má velkou zásluhu celý jeho tým včetně všech Šerpů, bez kterých by to ani nešlo. A teď Facu v kruhu své rodiny snad nabere těch shozených osm kil co ztratil při výstupu. Facu si splnil svůj sen a nenechal se odradit a vytrval a nakonec dosáhl vrcholu, na který bude určitě velmi rád vzpomínat.
Fotky jsou všechny nádherné, ta čistota, neporušenost a impozantnost se málokde vidí.
Už se těším na červenec až vyjde jeho nové CD.
Katy, ještě jednou velké DÍKY za tak krásně zprostředkování sestupu a vlastně celého výstupu na Everest.
Přeji všem krásnou neděli.

majka528: Včera večer jsem si prohlížela novou sekci Expedice Everest a bylo to pěkné čtení a pěkné prohlížení kroniky výstupu na nejvyšší horu světa. Bylo to něco jiného než když jsem to sledovala týden po týdnu, protože jsem už to v klidu mohla sledovat, věděla jsem, že to šťastně dopadlo a všichni se vrátili ve zdraví domů ke svým rodinám. Když Facu odlétal do Nepálu na ty dva měsíce tak jsem se domnívala, že to nebude mít konce a bude to k nepřečkání, ale uběhlo to strašně rychle a on se může radovat z pokoření Everestu. Hodně mu to přeji, protože on si to zaslouží za svou vytrvalost, statečnost a odvahu. Když jsem viděla video z posledních jejich metrů k vrcholu, tak je na všech vidět, že jim ten výstup dal zabrat. A když jsem četla co si Facu napsal do svého bloku tak se jim ta hora jen tak nevzdala. Počasí jim nepřálo, byl tam vítr, zima a sníh, ale nakonec se počasí umoudřilo a dovolilo jim vystoupat. Cesta dolů také nebyla jednoduchá, byli už všichni moc unaveni, ale vše dobře dopadlo a teď jsou všichni doma a nabírají nových sil k dalším svým snům a snad i naberou ty shozená kila co je stál ten výstup. Bylo to velmi zajímavé číst, četlo se to jako velice zajímavý cestopis.
Katy, díky za umožnění takového krásného čtení.

anavi: Konečne som si aj ja mohla nerušene sadnúť k tejto fantastickej aktuálke, ktorá je o to lepšia, že má šťastný koniec. Aj mne veru spadol balvan zo srdca tak, že ste tú ranu možno počuli aj u vás :)) Vážne som veľmi šťastná, že je Facu už doma medzi svojimi. Hoci som bola vždy optimisticky naladená, určitý rešpekt tam bol, lebo ako som sa už raz vyjadrila, tušila som, že zostup bude psychicky aj mentálne ťažší. Aj tých fyzických síl zostalo málo. Ale, VĎAKA BOHU, sa to všetko PODARILO.
Katy, táto aktuálka ale aj všetky ostatné z Everestu sa ti veľmi podarili. Klobúk dolu pred tvojim dokumentárnym umením. Bolo v nich absolútne všetko... slová, fakty (oceňujem hlavne tie preložené rozhovory, komentáre a sprievodné slová k videám), obraz, video a hlavne emócie. Dala si do toho toľko lásky, trpezlivosti, nadšenia a venovala si tomu drahocenný čas. Sonička to trefne napísala, že si na ten vrch vyšla aj ty. :)) ja si to tu už lepšie ani neviem predstaviť. Za to všetko ti OBROVSKY ďakujem. A tiež som rada, že si z toho urobila novú sekciu. Bude k tomu jednoduchší prístup a častejšie si budeme môcť pripomínať tvoju skvelú prácu. Škoda, že ťa to nenapadlo už pri koncertoch (v Izraeli, či Rusku). Teraz, keď sa chceme k nim vracať, tak si listujeme na stránkach trochu dlhšie.
Dievčatá, napísali veľmi pekné komentáre, príjemne sa to čítalo a preto som sa snažila neopakovať. Ale poďakovať jednoducho musím. A z toho videa až mrazilo, asi prvý krát som pocítila zimu z Everestu. Ale len zvonku, vnútri ma hriala láska a radosť, že toto dobrodružstvo malo šťastný koniec.
Prajem vám, aby aj všetky vaše cesty mali šťastný koniec.:))

Katy: Opět nestíhám, opět pozdě ale přece! :D Děkuju, děkuju za každý váš krásný komentář. Věděla jsem, že nová sekce potěší a taky potěšila. Počítala jsem s tím od začátku expedice,že jí nakonci vytvořím, aby jsme to měli všechno po kopě uspořádané. Jsem ráda, že se vám tyto přehledy tak líbili, dělala jsem co jsem mohla :) A Anavi, co není může být :D Soňi, děkuju mockrát. Ráda, jsem vám to zprostředkovala. Taky se teď těším na to, že si budeme moct vychutnávat jeho hudbu a zase úplně jinou (bezpečnou) činnost. A ty Soňi, jsi z nás určitě nejvíc ráda :)
Majko - vystihla jsi to úplně tak přesně, že nevím co bych k tomu dodala. Facundo má neskutečnou vytrvalost a odhodlání! Jsem strašně ráda, za takový konec. Děkuju za krásný komentář.
Anavi - myslím, že balvanů spadlo na této stránce alespoň 5 :D Obavy jsme měli všechy. Ale jak píšeš díky Bohu! Neříkala bych tomu "umění", ale vždycky mě potěší, když jsou aktuálky psané poutavým stylem, že se k nim ještě i vracíte :)
Těším se na vás zase v neděli u nové aktuálky, budu se tentokrát snažit odepsat dřív :)